Norkring

Norkring inntar fotballstadionene

Fotballsesongen er i gang i Norge og Sverige, og Norkring bidrar til å gjøre opplevelsen ekstra spesiell for de interesserte med sine tekniske løsninger for toppligaene i begge land.

20.06.2019
Norkring inntar fotballstadionene

Da Norkring bygget bakkenettet for TV-sendinger i 2001, så man at det fremdeles var mye ledig kapasitet som kunne benyttes på andre måter. I 2003 startet derfor selskapet med å levere live signaler (kontribusjon) til kringkastere fra fotballstadioner.

– Det er ekstreme kvalitetskrav til live videosignaler, og vi har levert kontinuerlig uten feil siden vi startet med dette i 2003, sier Pål Kristiansen, Sales Director fra Norkring.

Løsninger med merverdi

Det første steget til Norkring vekk fra en ren kontribusjonsløsning var å tilby datalagringstjenester til mediehus og andre aktører. NorkringLive tillater lagring av videoklipp og annen data som ønskes av for eksempel sportsredaksjoner til reportasjer eller lagene selv som ønsker å analysere kampene i ettertid. Arena Streaming-løsningen tar dette steget lenger, og kan levere klipp og annet innhold mer eller mindre i sanntid til tilskuere på tribunen inne i en app.

– Det er også mye merverdi å hente ut av slike løsninger. Fotballklubbene vil kunne få en kundedatabase å utvikle tjenestene sine ut i fra om man har oversikt over hvem som er på stadion deres. Om det er lenge siden en tilskuer har vært på kamp, kan man sende ut en kommunikasjon til de med spesialtilbud. Vi har tatt steget fra å være en ren videoleverandør som leverer live video til å jobbe mye mer med innhold. Slik tar vi ansvar for hele verdikjeden, fortsetter Kristiansen.

Ikke bare sport

Norkrings løsninger er også aktuelle for andre aktører som driver med livesendinger og hvor man ønsker å hente ut relevante data og videoklipp.

Vi har blant annet bidratt på arrangementer i Lisboa, São Paulo og Miami. Det er heller ikke sånn at dette er begrenset til sport, vi kan gjøre det samme for konserter, festivaler og reiseliv.

Pål Kristiansen, Sales Director, Norkring.

Det er likevel fotball hvor Norkring foreløpig har sitt fortrinn og forretningen skjøt virkelig fart i 2017 da en avtale med de svenske fotballigaene Allsvenskan og Superettan ble signert.

– Vi fikk da dobbelt så mye å gjøre og det er en stor operasjon. Det er nå 32 kamper hver runde på tvers av ligaene i Norge og Sverige, så vi har 14 mann kontinuerlig på skift, og så sitter det to eller tre i andre- og tredjelinjesupport. Det sitter to personer som tagger kampene manuelt, trykker corner, mål, frispark, og så blir det lagret og produsert som forskjellige klipp, forteller Pål Kristiansen.

Hva som ligger i fremtiden for Norkrings medialøsninger er ikke godt å vite, men Pål har tro på mulighetene.

– Vi ønsker å få til en MAM-avtale med NorkringLive for norsk fotball og vi har selvfølgelig noen drømmeprosjekter. Svensk hockey er et sånt, og det samme er svensk trav. Hockey i Finland, og Superligaen for fotball i Danmark. Dette er ting vi drømmer om å få til og det er ikke uoppnåelig på noen som helst måte, sier Kristiansen.